AllboHus förklarar HLU
HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll och det innebär kort och gott att det är du som hyresgäst som bestämmer underhållstakten. Varje månad när du betalat din hyra lägger vi undan en liten summa av denna intäkt som ska användas till det återkommande underhållet av lägenheterna.
Det här burkar vi göra i HLU
Jo, vi brukar slipa parketten, måla och/eller tapetsera om väggarna, måla köksluckorna samt lägga nytt linoleumgolv. Däremot gör vi oftast inte allt samtidigt då det är olika underhållsintervall på de olika delarna i HLU.
Så tar du reda på vad som är aktuellt för din lägenhet
Logga in på Mina sidor och titta i rutan Funktioner som syns lite längre ner på sidan. När du hittat dit klickar du på Underhållstatus och därefter Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Nu ser du listan på allt som planeras för din lägenhet men nu måste du också vara uppmärksam och titta på vilket datum som står vid Planerat. Du kan beställa HLU för de underhållspunkter som har gått ur tiden. Observera att du inte kan lägga beställningen via Mina sidor.
Klicka här för att logga in på Mina sidor.
Du måste inte beställa HLU – få hyresrabatt istället
Om du tycker att din lägenhet är fräsch och inte vill stöka till det med underhåll just nu kan du alltid välja att avstå HLU. Det är helt upp till dig att välja och fördelen med att avstå HLU är att du får en engångsrabatt på hyresavin som kommer i februari eller mars nästkommande år. Vill du avstå HLU behöver du inte meddela oss det eller tacka nej. Vi utgår helt enkelt från att du inte vill ha HLU just nu om vi inte får in en beställning från dig.
Om du vill beställa HLU
Då besöker du AllboHus kundtjänst för att se de färg-, golv- och tapetval som finns. Detta måste nämligen bifogas beställningen annars annulleras den, det går alltså inte att lägga till dessa val i efterhand. Om du vill beställa HLU för nästkommande år ska du göra din beställning senast den 1 oktober innevarande år. Alla beställningar som inkommer senare planeras 2 år framåt.